آیا ایمپلنت درد دارد؟

در حالی‌که کاشت ایمپلنت دندان فواید زیادی دارد، اما ممکن است موجب نگرانی در برخی افراد شود. بسیاری از افراد با شنیدن کلمه‌ی “جراحی” از ترسِ دردِ ایمپلنت فرار می‌کنند و سوالاتی از این قبیل که آیا ایمپلنت درد دارد، آیا ایمپلنت بدون درد داریم؟ و… در ذهنشان مرور می‌شود.

حقیقت این است که جراحی ایمپلنت دندان چیزی بیش از یک مسیر تکراری نیست و باعث ناراحتی یا از کار افتادن غیر ضروری شما نخواهد شد.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از ترس درد ایمپلنت دندان، از انجام این کار منصرف شده‌اید و یا اطلاعات شما در خصوص این موضوع ناچیز است، توصیه می‌کنیم ادامه‌ی مطلب را مطالعه فرمایید.


ایمپلنت‌های دندانی بهترین گزینه برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده هستند.

این روش به خودی خود دردناک نیست زیرا با بی‌حسی عمومی یا موضعی و یا با بی‌حس کردن کامل دهان انجام می‌شود.

پس از کاشت دندان، و از بین رفتن اثر بی‌حسی، ممکن است فرد متوجه‌ی درد خفیفی شود.

معمولاً افرادی که تحت عمل قرار می‌گیرند، ابراز می‌کنند که درد ایمپلنت کمتر از درد کشیدن دندان است. به ندرت اتفاق می‌افتد که تعداد کمی از بیماران پس از جراحی، احساس ناراحتی قابل‌توجهی داشته باشند.

درد ایمپلنت ممکن است به دلیل کاشت نامناسب آن یا به دلیل عفونت باشد. با توجه به نظرسنجی‌های انجام‌شده، اکثر افراد عنوان کرده‌اند که روند بهبودی کاشت ایمپلنت دندان آنطور که انتظار داشتند، دردناک نبوده است.

بسته به مکانی که ایمپلنت دندان قرار داده شده است، درد ایمپلنت ناشی از کاشت دندان می‌تواند در چانه، گونه‌ها یا زیر چشم احساس شود.

گاهی اوقات، مراجعه‌کنندگان گزارش داده‌اند که نتایج نهایی کار، ارزش تحمل این روند را دارد.

اما مهمترین مزایای کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

مزایای ایمپلنت دندان

  1. کمک به جلوگیری از تخریب استخوان فک که با از دست دادن دندان همراه است.
  2. راه عالی برای بهبود لبخند و سلامت کلی دندان محسوب می‌شود.
  3. ایمپلنت‌های دندانی جایگزین طبیعی‌تری نسبت به پروتزهای دندانی هستند، چون به عنوان دندان‌های مصنوعی محسوب می‌شوند که مستقیماً به استخوان فک متصل هستند.
  4. مجموعه‌ای از دندان‌های واقعی و طبیعی را به افراد هدیه می‌دهند، مستحکم هستند و به افراد این امکان را می‌دهند تا از خوردن غذاهای مورد علاقه‌ی خود بدون هیچ مزاحمتی لذت ببرند.
  5. با رعایت بهداشت کافی، ایمپلنت‌های دندانی تا آخر عمر باقی می‌مانند.
  6. ایمپلنت‌های دندانی به ندرت ناموفق خواهند بود و میانگین موفقیت آن بین 95 تا 98 درصد است.

آیا جراحی ایمپلنت دندان درد دارد؟

نیازی به نگرانی در مورد جراحی ایمپلنت دندان نیست، چون بیهوشی کامل انجام می‌شود و این بیهوشی می‌تواند شامل بی‌حسی موضعی و یا تزریق آرامبخش و بیهوشی عمومی باشد، فرد هیچ دردی را احساس نخواهد کرد.

معمولاً جراح دهان قبل از جراحی، در مورد گزینه‌های بیهوشی و روند پیشرفت کار توضیح خواهد داد و با توجه به درخواست‌ها و نیازهای مراجعه‌کننده، ممکن است نوع خاصی از بیهوشی بکار رود تا در طول عمل جراحی فرد احساس درد نداشته باشد.

اگر اضطراب دندانپزشکی دارید یا فقط با فکر کردن به جراحی، احساس ترس شدید دارید، می‌توانید قبل از شروع عمل، درخواست درمان ضد اضطراب یا یک آرامبخش اضافی کنید.

در طول جراحی ایمپلنت دندان، جراح، شکافی را در دهان ایجاد کرده و یک یا چند میله‌ی تیتانیوم را در استخوان زیر لثه‌ قرار می‌دهد تا جایگزین ریشه‌ی دائمی دندان مصنوعی باشد.

کاشت ایمپلنت دندان، اغلب وسط یک فرآیند سه مرحله‌ای است. کل فرآیند می‌تواند شامل برداشتن دندان، قرار دادن میله یا پیچ ایمپلنت و قرار دادن دندان جایگزین باشد.

این مراحل ممکن است با فاصله‌ی زیادی از هم قرار گیرند. ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا میله‌ها به استخوان شما جوش بخورند و جراح بتواند روکش جایگزین را قرار دهد تا استخوان فک در فرد میله‌های تیتانیوم را محکم نگهدارد.

در طول مدت جراحی، فرد تحت بی‌حسی موضعی و یا بی‌حسی کامل دهان خواهد بود و نباید در طول پروسه‌ی جراحی ایمپلنت دندان، احساس درد داشته باشد.

ممکن است در طول روند بهبودی، درد ایمپلنت به عنوان دردی در فرد عنوان شود که چند روز طول بکشد، اما این درد را می‌توان با دارو کنترل کرد.

در صورتی‌که دردی بیش از چند روز طول بکشد یا بدتر شود، ممکن است به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

درد بعد از ایمپلنت دندان

تعدادی از افراد ممکن است بعد از جراحی ایمپلنت دندان، کمی احساس درد یا ناراحتی داشته باشند، اما این درد نباید بیش از چند روز طول بکشد.

طبیعی است که با از بین رفتن اثر بی‌حسی موضعی ناشی از جراحی، درد ایمپلنت ممکن است حادتر شود و این احتمال وجود دارد که درد در نزدیکی محل ایمپلنت دندان باشد.

علائم دیگری که ممکن است فرد بعد از جراحی ایمپلنت دندان تجربه کند عبارت است از:

  1. خونریزی در محل جراحی
  2. تورم اطراف لثه و صورت
  3. کبودی جزئی
  4. درد فک

برای مدیریت و کاهش درد ایمپلنت دندان، معمولاً جراح دستورالعمل‌هایی را برای مراقبت مناسب پس از جراحی ارائه می‌دهد. مراقبت‌های بعد از عمل، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. داروهای تجویزی و بدون نسخه (OTC) برای کاهش درد
  2. پرهیز از مصرف برخی غذاها مانند غذاهای سفت و داغ
  3. کمپرس یخ برای کاهش تورم
  4. دستورالعمل نحوه‌ی مراقبت از محل جراحی

چه مدت پس از کاشت دندان، فرد ممکن است دچار ناراحتی ‌شود؟

به طور متوسط، مراجعه‌کننده ممکن است حداقل به مدت ده روز در ناحیه‌ی تحت درمان، صورت و فک احساس ناراحتی کند.

مراجعه‌کنندگان ممکن است انتظار کمی تورم داشته باشند؛ اما دندانپزشک با تجویز آنتی‌بیوتیک و مسکن، تورم و درد ایمپلنت را کاهش خواهد داد. تورم و درد ایمپلنت از روز سوم پس از عمل، روند رو به کاهشی خواهد داشت.

در عرض 14 روز، مراجعه‌کننده ممکن است درد نداشته باشد و ایمپلنت در نهایت به خوبی بهبود یابد.

اما اگر درد و تورم همچنان در روز چهاردهم وجود داشته باشد، ممکن است فرد نیاز به مراجعه‌ی فوری به دندانپزشک داشته باشد، چون ممکن است درد ایمپلنت نشانه‌ی عفونت در محل باشد.

چگونه درد و ناراحتی بعد از ایمپلنت دندان را کاهش دهیم؟

در زیر چند روش رایج برای کاهش ناراحتی و به حداکثر رساندن روند بهبودی درد ایمپلنت دندان آورده شده است:

دستورالعمل‌های پس از عمل، حتماً توسط دندانپزشک توصیه خواهد شد. دستورالعمل‌ها ممکن است شامل مصرف داروهای ضد درد مانند ادویل یا تیلنول طبق دستور و همچنین در صورت نیاز مصرف آنتی‌بیوتیک‌های پیشگیرانه تجویز شود و

  1. شستشوی منظم و آرام با محلول آب نمک گرم ممکن است میکروب‌ها را از بین ببرد و باعث بهبودی شود.
  2. اجتناب از مصرف غذاهای تند یا ترد در 10 روز اول ممکن است از عفونت جلوگیری کند.
  3. رعایت بهداشت دهان و دندان همیشه توصیه می‌شود.
  4. مسواک زدن به آرامی در نزدیکی محل‌های ایمپلنت ممکن است از هرگونه عفونت ناشی از آسیب جلوگیری کند.
  5. استفاده از کمپرس سرد طبق دستور به کنترل درد کمک می‌کند.

کلام آخر

توصیه می‌شود برای انجام خدمات دندانپزشکی کاشت ایمپلنت دندان به مراکز دندانپزشکی معتبر و زیر نظر کادر دندانپزشکی مجرب این کار انجام شود.

اگر کار ایمپلنت دندان به خوبی انجام شود، درد ایمپلنت و عوارض ناشی از این عمل بسیار کمتر خواهد بود و در مقابل، ماندگاری ایمپلنت و رضایتبخشی شما از نتیجه‌ی کار قطعاً بهتر خواهد بود.

اگر نگران کاشت ایمپلنت دندان و درد ایمپلنت هستید، کارشناسان دندانپزشکی می‌توانند توضیحات لازم در خصوص این موضوع را به شما ارائه دهند و شما را متقاعد سازند که آنقدرها هم که فکر می‌کنید انجام این کار ترسناک نیست!

کلینیک دندانپزشکی یونیک اسمایل واقع در شمال تهران با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و درمان این افتخار را دارد که با استفاده از کادری مجرب از دندانپزشکان حرفه‌ای و با قیمتی مقرون به صرفه در خیابان کلاهدوز، خدمات مختلف دندانپزشکی از جمله کاشت ایمپلنت دندان را به متقاضیان محترم ارائه ‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search
همچنین بخوانید

انواع ایمپلنت دندان

امروزه ایمپلنت یکی از بهترین و محبوب‌ترین انواع کاشت دندان، شناخته می‌شود. با پیشرفت علم دندان‌پزشکی، ایمپلنت دندان جایگزین  مناسبی برای ریشه‌های دندان‌های از دست

قیمت ایمپلنت دندان در سال 1401

امروزه ایمپلنت یا کاشت دندان یکی از روش‌های بسیار کاربردی برای دندان‌های از دست رفته به شمار می‌رود. قیمت ایمپلنت دندان به عوامل بسیاری مانند

آموزش مسواک زدن در ارتودنسی

بسیاری از بیماران به دنبال داشتن دندان‌هایی سالم با لبخندی زیبا هستند و به همین دلیل ارتودنسی را برای رفع ایرادات و نواقص دندان‌های خود